Rower DH

Jaki to rower?

Od kilku dni jesteśmy szczęśliwymi posiadaczami rowerów z pełnym zawieszeniem HEAD Adaptedge III. Naszą radość zakłóca niewiedza – jaki to typ rowerów – Enduro, All Mountain, Trail, MTB Full Suspension, czy może po prostu Rower Góski? Producent nic nie podpowiada, a w internecie dominuje marketingowy bełkot. Po starannej lekturze doszedłem do wniosku, że rowery można podzielić ze względu na budowę ramy na sztywne, z przednią amortyzacją oraz z pełną amortyzacją. Natomiast ze względu na przeznaczenie jest już gorzej, sprawa nie jest taka jednoznaczna. Ogólnie znowu należy przyjąć, że mamy rowery szosowe, przełajowe, XC i zjazdowe. Wydawało by się, że na tym koniec, a tu w kategorii zjazdowe pojawiają się sprzęty enduro, all mountain, DH. Jakie przyjąć ramy dla tych rowerów? Co jest wyróżnikiem? Wydaje się że jedynym sensownym parametrem jest skok amortyzatora. Nie ma kłopotu w określeniu roweru zjazdowego (DH), skok amortyzatorów, zastosowana tylna kaseta i przerzutka nie pozostawiają wątpliwości do czego ma służyć. Rozróżnienie rowerów enduro, all mountain to już inna sprawa. Wszystkie są do siebie podobne, a jedynym parametrem na podstawie, którego można by próbować określić co to za rower jest skok przedniego widelca. Próba klasyfikacji w zależności od tego gdzie jeździmy jest nieprecyzyjna, bowiem tym samym rowerem można śmigać po stromych zboczach, nizinnych pagórkach, jak i mazowieckich równinach. Jestem przekonany, że podział na enduro i all mountain jest podziałem sztucznym stworzonym na potrzeby sprzedażowe i nakręcenie rynku. Analizując oferty wielu producentów zauważyłem, że mimo różnych określeń rowerów, te zazwyczaj posiadają bardzo podobny osprzęt. Bywa, że to co w rowerze HEAD jest all mountain, to w innej maszynie nazywa się enduro. Dlatego uważam, że rowery górskie z pełnym zawieszeniem, to po prostu rowery górskie z pełnym zawieszeniem. Jedynymi, które się w znaczący sposób odróżniają konstrukcyjnie są to rowery przeznaczone do downhill.

Dodaj komentarz